Головна | Реєстрація | Вхід | RSSСубота, 18.05.2024, 21:15

Сайт вчителя української мови і літератури Лавринюка О. М.

Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [34]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 119
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Українська література

 М. Коцюбинський. «Тіні забутих предків». Відображення міфологічного світовідчуття

Мета:  ознайомитися з життям  гуцулів, чарівною природою цього краю, історією написання, фольклорними джерелами, змістом і проблемами повісті «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського, усвідомити ідейно-художній зміст твору, розвивати навички аналізу художнього твору, творчі здібності учнів, учити висловлювати власну думку щодо прочитаного; виховувати повагу до звичаїв, традицій, вірувань українського народу, до природи.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.

  Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

             Епіграф:                                                 Усе залежить від людських зіниць-

                                                                               В широких відбивається епоха,

                                                                               У звужених – збіговисько дрібниць…

                                                                                                                     Ліна Костенко

Хід уроку

І. Підготовка до навчальної діяльності школярів.

ІІ. Емоційний стан (учитель запитує у учнів)

ІІІ. Зачитування вірша учителем про весну

Ходімо, ходімо зі мною в весну!

Подалі від льоду, снігів і морозу!

Тут  тільки вірші, тут ніякої прози,

Як святу, радіють тут кожному дню…

Тут мирно і тепло, тут сонячні дні,

А очі радіють щасливим  обличчям,

Бо радість усім і без винятку личить,

Але особливо – тобі і мені!!!

IV. Повторення вивченого матеріалу

«Відеозагадки» Указати автора, назву та жанр твору.

 (за вивченими творами І.Франка)

V. Оголошення теми ( перегляд фрагменту з фільму «Тіні забутих предків»)

мети, епіграфа до уроку, проблемні питання у творі.

І пара  «Білі капелюхи»

Інструктування учнів

 Ви перебуваєте в режимі «білого капелюха». А це значить, що вас мають цікавити лише факти. То ж ви опрацюєте певний матеріал і зберете детальну інформацію.

Завдання  « (інформація)

Визначте у творі композицію.

  • Жанр
  • Тему
  • Ідею

ІІ пара  «Жовті капелюхи»

Інструктування учнів

Жовтий колір – це символічне відображення оптимізму. Отримавши жовтий капелюх, ви маєте сконцентрувати увагу на позитивних моментах у біографії Михайла Коцюбинського певного періоду.

Завдання

Заповніть другу колонку таблиці «Позитивні наслідки подій в житті письменника».

Період активного політичного, професійного, творчого життя

Михайла Коцюбинського

Події життя

Позитивні наслідки подій

1883-1885 Кам’янець-Подільський. Член таємничого гуртка народовольців «Подільська дружина».

 

Подорож до Львова.

Знайомство з Іваном Франком.

 

1885 р. Увійшов до підпільної «Молодої громади» українофілів-соціалістів, за що був притягнутий до суду.

 

1892  рік. Увійшов до таємного «Братства тарасівців».

 

1891 рік. Коцюбинський отримав атестат народного вчителя.

 

Учителював у с.Лопатинці на Вінниччині.

 

ІІІ пара «Чорні капелюхи»

Інструктування учнів

Ви отримали чорний капелюх. А це значить, що ви маєте критично поглянути на події конкретного періоду життя М.Коцюбинського.

Завдання

Записати негативні наслідки цих подій.

М.Коцюбинський у Бесарабії, Криму, Чернігові (1892 – 1913)

Подія

Негативні наслідки

З 1892 року працює членом філоксерної комісії, створеної для боротьби з епідемією на виноградниках у Бесарабії. З 1895 року продовжив цю справу в Криму.

 

Опублікував у галицькому журналі «Зоря» повість «Для загального добра» (1896), у якому показав трагедію зубожіння молдавських трударів внаслідок політики царського уряду.

 

Разом з однодумцями заснував  у Чернігові організацію «Просвіта».

 

 

ІV пара «Червоні капелюхи»

Інструктування учнів

Червоний колір відповідає за почуття, враження та інтуїцію. Це такі сфери психологічного життя людини, які неможливо пояснити. Людей завжди цікавила сфера почуттів, вражень. Тому у мистецтві і літературі виник напрям імпресіонізм, представники якого намагалися показати найтонші відтінки настрою, почуттів людини.

У цій стильовій манері працював  М.Коцюбинський.

Завдання  (почуття, враження)

 Прочитати уривок із новели  «Цвіт яблуні». Підкреслити художні засоби, якими  Коцюбинський передає почуття невимовної туги головного героя, та прокоментувати їх.

 

Уривок із оповідання М.Коцюбинського «Цвіт яблуні»

«…Я щільно причинив двері од свого кабінету. Я не можу… Я рішуче не можу чути того здушеного, з присвистом віддиху, що, здається, сповнює собою весь дім. Там, у жіночій спальні, вмирає моя дитина. Я ходжу по своєму кабінету, ходжу вже третю безсонну ніч, чуткий, як настроєна арфа, що гучить струнами од кожного руху повітря. Моя лампа під широким картоновим абажуром ділить хату на два поверхи – вгорі темний, похмурий, важкий, під ним – залитий світлом, із ясними блисками і з сіткою тіней. Послана на кушетці й неторкана постіль особливо ріже око. За чорними вікнами лежить світ, затоплений ніччю, а моя хата здається мені каютою корабля, що плине десь у невідомому чорному морі разом зо мною, з моєю тугою і моїм жахом

V пара  «Зелені капелюхи»

Інструктування учнів. Зелений колір – це колір креативності, колір альтернативних рішень, нових можливостей та ідей. Отримавши зелений капелюх, ви маєте зосередитись на тому новому, що вніс М.Коцюбинський в українську літературу.

Завдання

Творчість М.Коцюбинського

 

 

твори реалістичні

 

твори психологічні

 

твори соціальні

 

VI. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

«Продовжте речення»

  1. Повість(не)  зрозуміла мені, бо…. .
  2.  Сподобалась тим , що ….. .
  3.  Епізод запам’ятався найбільше тому,  що…. .
  4.   Твір названо так, бо …… .

VII. Бесіда за змістом.

Вступне слово вчителя.

Іван Палійчук і Марічка Гутенюк — діти природи з вічною і вірною любов’ю до гір, «близьких й далеких верхів, що голубіли на небі», до смерекових чорних лісів «з їх синім диханням», до ясної зелені царинок, «що, мов дзеркала, блищали в рамах дерев», їхнє чарівне кохання йде від дивовижних міфологічних вірувань гуцулів, від своєрідного розуміння таїн природи. Для них «весь світ був як казка, повна чудес, таємнича, цікава й страшна». І їхнє кохання здається казкою, одночасно живою, близькою і зрозумілою усім людям. Милуватися красою художнього слова, неповторністю природи й душевно багатими натурами ми будемо на сьогоднішньому уроці.

Матеріал для вчителя. Назва твору письменникові далася не відразу. Він перебирає тринадцять варіантів її. Найважливіше, що йому хотілося підкреслити в назві, - це таємничість і казковість, показати Карпати як своєрідний загадковий куточок, острівець із своїм, не схожим на звичайний, світом. Письменник намагався окреслити й обмежити простір, у якому розвиватиметься дія. І він записує: "В зелених горах".

Проте перша назва не вдовольнила автора. Мабуть, тому, що в ній не було головного - дихання гір, тобто того міфологічного світу, в якому жили люди, що їх населяли. Жили сьогодні, вчора, як і сотні років тому. А саме про цю заглибленість у віки Коцюбинському і хотілося сказати найбільше. Наступні варіанти пов'язані з пошуком назви, яка б містила саме такий зміст: "Тіні минулого", "Голос віків", "Відгомін передвіку", "Подих віків", "Голоси передвічні", "Спадок віків". Але й ці назви автора не задовольнили. У них не було людини, тобто того, чий голос долинає, чиє дихання чути. Новий варіант - "Дар предків забутих" також не влаштовував письменника. Дар - неконкретно, не-наочно. І він замінив цю назву іншою - "Тіні забутих предків". Тоді ще раз перебирає можливі комбінації із словом "предки": "Голос забутих предків", "Слідами предків", "Сила забутих предків". І, нарешті, остаточно зупиняється на назві "Тіні забутих предків", що містить натяк на загадковість, казковість і дихання віків.

 

  • Пригадаймо першу зустріч Іванка й Марічки на березі Черемоша(знайти в тексті та зачитати)
  • Чи можна судити про людину ( в даному разі про Іванка-забіяку) за одним лише вчинком? Якщо так, то яким?
  • Чому між дітьми виникла приязнь?
  • Що допомагає людині стати Людиною – добро чи зло? За що, на вашу думку, Іванко та Марічка полюбили одне одного?
  • Як у творі розповідається про творчу уяву Івана, його талант
  • Чи можна сказати, що Іванко і Марічка були дітьми природи, жили за її законами, і ніщо в їхніх стосунках не порушувало природної чистоти?
  • Чи була талановитою Марічка? Доведіть свою думку цитатою.
  • Автор захоплено розповідає про полонинські звичаї. Що вам сподобалося з цього етнографічного матеріалу?
  • Як пережив Іван загибель Марічки? Чи є риси романтизму в зображенні його тяжкої втрати?
  • Марічку та Івана зв’язувало велике взаємне кохання. Чи було щось подібне між Іваном та «..здоровою дівкою з грубим голосом й воластою шиєю» Палагною?
  • Навіщо Іван одружився з Палагною, адже він її не любив? Чи не було це, на ваш погляд, зрадою?
  • Чи можемо ми засуджувати Палагну за зраду? Чому Іван поставився до цього байдуже?
  • Хто такий Юра? Наскільки фантастичним є образ мольфара?
  • Яких вірувань дотримувалися гуцули? (Пантеїсти, християнство у них змішувалося з язичництвом.)
  • Чи зрадив Іван Марічку, одружившись з Палагною? Чому він це зробив?
  • В чому щастя для Палагни? Що хороше в такій позиції, а що погане?
  • Яким треба було бути Іванові, щоб не загинути й щасливо жити з Палагною? (
  • Пригадайте два епізоди: зустріч Палагни з Юрою на світанку під час ворожіння та коли Юра проганяв хмару. Що зблизило Палагну і Юру?
  • А що більше ви шануєте в людині: силу чи розум. Досконалість фізичну чи     духовну?
  •  Юра по-справжньому любить Палагну чи вона приваблює його лише як жінка?
  • Чому лісова русалка вибрала жертвою саме Івана? Це жорстокість? Що уособлює образ нявки?
  • Що перемагає у творі – добро чи зло?
  • Судячи з доль персонажів повісті, ваших міркувань і суджень, що таке щастя і в чому смисл людського життя?
  • То які ж проблеми порушує М.Коцюбинський у своєму творі?
  • Як можна довести, що «Тіні забутих предків» за жанром - психологічна повість-притча?

VIII. Робота з таблицею.

Запишіть у таблицю образи повісті.

Образи-персонажі

Міфічні істоти

Образи-символи

 

 

 

 

 

 

IX. Підсумок уроку

Учитель. Ми розглянули з вами життєвий та творчий шлях М.М.Коцюбинського, використавши при цьому паралельне конструктивне мислення. Нагадаю: ми просто збирали інформацію (це робила група «Білі капелюхи»). Ми зосереджували увагу на позитивних моментах біографії М.Коцюбинського. Це робила група «Жовті капелюхи». Ми мали змогу критично поглянути на події  в житті М.Коцюбинського. Це зробила група «Чорні капелюхи». Група «Червоні капелюхи» мала змогу прослідкувати, як письменник зображує почуття героїв та створює настрій у своїх творах. Група «Зелені капелюхи», креативно попрацювавши, з'ясувала, що нового привніс М. Коцюбинський в українську літературу. 

  Інструктування учнів. У нас залишився синій капелюх. Я пропоную «примірити» його усім, оскільки синій колір відповідає за організацію розумових процесів.

Тому він нам допоможе узагальнити досягнуте і поставити нову мету

1.Поділіться враженнями, чи комфортно ви себе почували, використовуючи один тип конструктивного мислення?

2.Настільки корисно, на вашу думку, розвивати всі типи конструктивного мислення?

3.Чи виникли у вас труднощі із складанням з різних фактів загальної картини  життя М.М.Коцюбинського?

4.Як ви розумієте епіграф до уроку?

5.Риси яких літературних напрямів можна помітити в повісті?

6. Чим особлива мова твору?

X. Оцінювання  унів.

XI. Домашнє завдання «Аукціон»

1. Достатній рівень : Підготувати характеристику образів (на вибір)твору.

2. Високий рівень : Написати есе  про однойменний художній фільм С.Параджанова

 

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: oleksandr4189 (27.02.2021)
Переглядів: 306 | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024
    Зробити безкоштовний сайт з uCoz